Gry mobilne

Mobilne gry miejskie to nowa propozycja edukacyjna Przystanku Historia dla klas 6-8 szkół podstawowych, ponadpodstawowych oraz osób dorosłych. Poszczególne tytuły są dostępne w aplikacji ActionTrack, która powstała w Finlandii i jest powszechnie wykorzystywana w fińskich placówkach edukacyjnych. Wystarczy naładowany smartfon ze ściągniętą aplikacją ActionTrack, uruchomiona funkcja GPS, dostęp do Internetu i włączona usługa lokalizacji. W trakcie rozgrywki poruszamy się po Warszawie śladami postaci i wydarzeń historycznych, odkrywając miejsca pamięci i wykonując zadania. Gry mają także tryb "domowy", w którym zwiedzamy Warszawę wirtualnie, bez wychodzenia z domu.

 

[NOWOŚĆ] Stan wojenny [premiera 13 grudnia 2021 - kliknij tytuł, aby dowiedzieć się więcej]

Trasa pamięci powstała z inicjatywy edukatorów CE IPN im. Janusza Kurtyki w ramach upamiętnienia 40. rocznicy wprowadzenia stanu wojennego. Trasa ma na celu przybliżenie problematyki stanu wojennego oraz zapoznanie uczestników z miejscami represji i budynkami związanymi z działalnością opozycji w Warszawie.

Kontakt: Jacek Radzymiński – jacek.radzyminski@ipn.gov.pl tel. 22 576 30 08

 

Baczyński [kliknij tytuł, aby dowiedzieć się więcej i pobrać instrukcję]

Poznaj Warszawę – miasto, w którym rozegrały się jedne z ważniejszych wydarzeń w dziejach Polski – oczami Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Wybitny poeta opowie uczestnikom gry o patriotyzmie młodego pokolenia urodzonego w dwudziestoleciu międzywojennym; pokolenia, które stanęło do walki o Polskę.

Udział w grze może być świetnym uzupełnieniem lekcji języka polskiego i historii.

Kontakt: Adrianna Krzywik – adrianna.krzywik@ipn.gov.pl tel. 22 576 30 14

 

Rzeczpospolita Żoliborska [kliknij tytuł, aby dowiedzieć się więcej i pobrać instrukcję]

Trasa rozgrywki prowadzi po Żoliborzu – dzielnicy szczególnej, bo zniszczonej w niewielkim stopniu i w większości wypadków odbudowanej w swoim przedwojennym kształcie. Dzielnicy, w której Powstanie Warszawskie wybuchło i trwało do prawie samego końca. Dzielnicy, w której doszło do najkrwawszych bojów w czasie zrywu. Wreszcie – dzielnicy, która stworzyła sobie namiastkę wolnej Polski: Rzeczpospolitą Żoliborską, w której działały policja oraz straż pożarna, wychodziły gazetki dla dzieci, a specjalnie powołane komitety dbały o to, aby nikt nie głodował.

Kontakt: Jacek Radzymiński – jacek.radzyminski@ipn.gov.pl tel. 22 576 30 08

 

Za murami getta warszawskiego [kliknij tytuł, aby dowiedzieć się więcej i pobrać instrukcję]

W ramach obchodów 78. rocznicy powstania w getcie warszawskim prezentujemy trasę pamięci Za murami getta warszawskiegoWędrując szlakiem stołecznych miejsc pamięci, uczestnicy poznają losy społeczności żydowskiej w okupowanej Warszawie podczas II wojny światowej oraz historię powstania w getcie warszawskim.

Kontakt: Adrianna Krzywik – adrianna.krzywik@ipn.gov.pl tel. 22 576 30 14

 

Anoda [kliknij tytuł, aby dowiedzieć się więcej i pobrać instrukcję]

W ramach obchodów Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych oraz 98. rocznicy urodzin Jana Rodowicza „Anody” – bohatera Szarych Szeregów i Armii Krajowej prezentujemy nową mobilną grę miejską „Anoda”.

Podczas rozgrywki uczestnicy wcielają się w nastoletnich mieszkańców warszawskiej kamienicy. W trakcie remontu znajdują stare pudełko, a w nim dokumenty, zapiski, adresy oraz zdjęcia chłopaka o pseudonimie „Anoda”. Wędrując po Warszawie, dowiadują się, kim był chłopak z fotografii, poznają jego losy oraz miejsca związane z jego życiem.

Kontakt: Michalina Żelazny – michalina.zelazny@ipn.gov.pl tel. 22 576 30 10

 

Warszawa Marszałka Piłsudskiego [kliknij tytuł, aby dowiedzieć się więcej i pobrać instrukcję]

Obywatele! Warszawa wita mnie po raz trzeci. Wierzę, że zobaczymy się niejednokrotnie w szczęśliwszych jeszcze warunkach. Zawsze służyłem i służyć będę życiem swoim, krwią ojczyźnie i ludowi polskiemu. - tymi słowami 10 listopada 1918 roku Józef Piłsudski witał wiwatujący tłum warszawiaków na ul. Moniuszki.

Zagraj w grę, która przeniesie Cię do Warszawy Marszałka Józefa Piłsudskiego. Do odzyskanej spod okupacji stolicy. Daj zaprosić się na spacer z Piłsudskim i zmierz się z zadaniami, które przybliżą wydarzenia związane z odzyskaniem niepodległości, Bitwą Warszawską oraz dwudziestoleciem międzywojennym. Dotrzyj do miejsc i śladów pamięci, które często mijasz w drodze do szkoły czy pracy.

Kontakt: Adrianna Krzywik – adrianna.krzywik@ipn.gov.pl tel. 22 576 30 14

 

Głos walczącej Warszawy, podpułkownik Wacław Lipiński [kliknij tytuł, aby dowiedzieć się więcej o grze i pobrać instrukcję]

Halo, tu Warszawa i wszystkie rozgłośnie Polskiego Radia. Dziś rano, o godzinie 5 minut 40, oddziały niemieckie przekroczyły granicę polską, łamiąc pakt o nieagresji. Zbombardowano szereg miast. Za chwilą usłyszą Państwo komunikat specjalny - tymi słowami 1 września 1939 r. spiker Polskiego Radia obwieścił Polakom straszną nowinę o rozpoczęciu niemieckiego ataku.

W drodze do szkoły czy pracy często mijasz miejsca, które były niemymi świadkami tych wrześniowych dni. Odkryj je na nowo! Zagraj w grę, która przeniesie Cię do Warszawy we wrześniu 1939 r. Zmierz się z trasą i zadaniami, które przybliżą Ci codzienność nie tylko żołnierzy walczących z wrogą armią, lecz także cywilnych mieszkańców stolicy.

Poznaj historię i relacje człowieka, którego nazwano „głosem walczącej Warszawy”.

Kontakt: Michalina Żelazny – michalina.zelazny@ipn.gov.pl tel. 22 576 30 10

 

 

JUŻ WKRÓTCE:

 

Szare Szeregi

Udział w tej grze miejskiej pozwoli uczestnikom przenieść się do okupowanej Warszawy. Podczas tej gry uczestnicy przejdą szlakiem „Alka”, „Rudego” i „Zośki” – bohaterów książki Aleksandra Kamińskiego Kamienie na szaniec. Gra przybliży biografie bohaterów lektury, najsłynniejsze akcje sabotażowe i dywersyjne Szarych Szeregów czy miejsca niemieckiego terroru. 

Kontakt: Adrianna Krzywik – adrianna.krzywik@ipn.gov.pl tel. 22 576 30 14

 

Muzyczna Warszawa, Warszawa w muzyce

Gra, w której nie tylko zanurzymy się w melodie związane z różnymi okresami i wydarzeniami z dziejów Polski XX wieku, lecz także odkryjemy obraz Warszawy w utworach najznamienitszych kompozytorów i piosenkarzy.

Kontakt: Adrianna Krzywik – adrianna.krzywik@ipn.gov.pl tel. 22 576 30 14

 

Podaj cegłę…”. Warszawski socrealizm

W maju 1945 roku zakończyła się II wojna światowa. Dla Polski nie oznaczało to wolności: stała się państwem podległym Związkowi Radzieckiemu, a rządy przejęli komuniści. Warszawa leżała w gruzach... Planując odbudowę stolicy, władze komunistyczne uznały, że najlepszym rozwiązaniem będzie architektura socrealistyczna, wzorowana na budynkach w Związku Radzieckim. Podczas gry poznacie symbole tego stylu w Warszawie.

Kontakt: Michalina Żelazny – michalina.zelazny@ipn.gov.pl tel. 22 576 30 10

 

INSTRUKCJA

 

Aby zagrać w trybie terenowym, należy mieć naładowany telefon z:

a) systemem iOS (w wersji 8.0 i wyższej) albo Android (w wersji 4.2 i wyższej),

b) zainstalowaną aplikacją Action Track (do pobrania w Google Play i App Store)

c) mobilnym dostępem do internetu i włączoną usługą lokalizacji.

 

Udaj się na start - informacja o miejscu rozpoczęcia jest podana w opisie danej gry.

  • Włącz w telefonie internet i usługę lokalizacji

  • Uruchom aplikację Action Track

  • Zeskanuj kod QR (dołączenia do gry) umieszczony poniżej

  • Gdy zobaczysz ikonkę gry, kliknij POBIERZ

  • Gdy gra załaduje się w 100%, kliknij ZACZNIJ TERAZ

  • W okienku KIM JESTEŚ? wpisz swój nick (imię lub pseudonim) i zaakceptuj przez OK

  • W kolejnych punktach będzie konieczna akceptacja regulaminu i podanie danych graczy (nazwa zespołu lub uczestnika gry, liczba uczestników)

  • Dalej gra prowadzi automatycznie

  • Rada: Aby skalibrować nawigację GPS, wykonaj dłonią w której trzymasz telefon, kilka obrotów w kształcie cyfry 8

  • Widoczna na ekranie linia wskazuje kierunek drogi oraz odległości w metrach do kolejnego punktu na trasie gry. Ludzik poruszający się za linią to Ty

  • Po dotarciu do danego punktu na ekranie pojawią się kolejne informacje i zadania do wykonania. WAŻNE: Czytaj uważnie informacje i zadania. Nie pomiń kliknięcia w ikonkę z hasłem „KONTYNUUJ”

  • Jeżeli linia pokazuje konieczność cofnięcia się, oznacza to, że jeden z punktów został ominięty i trzeba zawrócić – aż na ekranie pojawi się zadanie

Aby zagrać w trybie stacjonarnym („domowym”), należy mieć naładowany telefon z:

a) systemem iOS (w wersji 8.0 i wyższej) albo Android (w wersji 4.2 i wyższej),

b) zainstalowaną aplikacją Action Track (do pobrania w Google Play i App Store)

c) mobilnym dostępem do internetu 

 

Następnie:

  • Włącz w telefonie internet

  • Uruchom aplikację Action Track

  • Zeskanuj kod QR (dołączenia do gry) umieszczony poniżej

  • Gdy zobaczysz ikonkę gry, kliknij POBIERZ

  • Gdy gra załaduje się w 100%, kliknij ZACZNIJ TERAZ

  • W okienku KIM JESTEŚ? wpisz swój nick (imię lub pseudonim) i zaakceptuj przez OK

  • W kolejnych punktach będzie konieczna akceptacja regulaminu i podanie danych graczy (nazwa zespołu lub uczestnika gry, liczba uczestników)

  • Dalej gra prowadzi automatycznie

POWODZENIA!

 

do góry