19-21 lutego Szkolenie Historia i społeczeństwo
Plan szkolenia Historia i społeczeństwo organizowanego przez:
Ośrodek Rozwoju Edukacji oraz Przystanek Historia Centrum Edukacyjne IPN
Szkolenie realizuje założenie podstawy programowej przedmiotu Historia i Społeczeństwo w następujących wymaganiach szczegółowych:
· Swojskość i obcość podpunktE.5.1. (uczeń analizuje wielokulturowość społeczeństwa II rzeczpospolitej)
· Ojczysty Panteon i ojczyste spory:podpunkt E 9.1(uczeń charakteryzuje spory o kształt Polski w XX w., uwzględniając cezury 1918 r., 1944–1945, 1989 r., oraz prezentuje sylwetki czołowych uczestników tych wydarzeń) E9.2 (uczeń charakteryzuje postawy społeczne wobec totalitarnej władzy, uwzględniając różnorodne formy oporu, oraz koncepcje współpracy lub przystosowania)
· Europa i Światpodpunkt D.1.2. (uczeń przedstawia spory o ocenę roli kolonializmu europejskiego dla Europy i terytoriów kolonizowanych), podpunkt E.1.1.(uczeń charakteryzuje kontakty i stosunki Stanów Zjednoczonych i Europy w XX w. z uwzględnieniem polityki, gospodarki i kultury),podpunkt E.1.2. (uczeń charakteryzuje stanowiska w sporze o liberalizację światowego handlu i jej konsekwencje)
· Gospodarka podpunkt E.6.1 (uczeń charakteryzuje gospodarkę realnego socjalizmu i jej konsekwencje)
· Kobieta i mężczyzna, rodzinapodpunkt E.3.1. (uczeń analizuje na wybranych przykładach przemiany obyczajowe w świecie zachodnim w XX w., z uwzględnieniem „rewolucji obyczajowej” lat 60) podpunkt E.3.2. (uczeń analizuje zmiany modelu rodziny w XX w., z uwzględnieniem przemian zaistniałych w życiu społeczeństwa polskiego)
· Nauka podpunkt E. 4.1. (uczeń analizuje wybrane interpretacje socjologiczne odnoszące się do przemian życia społecznego w XXw.)
· Język, komunikacja i media: podpunkt E 2.2 (uczeń analizuje przykłady manipulacji językowych w propagandzie politycznej i reklamie)
· Rządzący i rządzeni podpunktE.7.2. (uczeń objaśnia pojęcie antyutopii, odwołując sie do prac Orwella i Huxleya)
Miejsce szkolenia:
Ośrodek Rozwoju Edukacji Centrum Szkoleniowe ul. Paderewskiego 77,05-070 Sulejówek
dzień pierwszy, 19 lutego, wtorek
14:15-14:30 rozpoczęcie szkolenia
14:30-16:00 "Antyutopia w relacji do totalitaryzmu" – warsztaty Wojciech Trębacz
16:00-16:15 przerwa kawowa
16:15-17:45 Jak analizować źródła statystyczne? – warsztaty Andrzej Sznajder
18:00-19:30 Konflikty narodowościowe w Europie i na świecie – Wojciech Tochman
19:30 kolacja
dzień drugi, 20 lutego, środa
07:45 śniadanie
08:15-09:45 Nauka w służbie ideologii totalitarnej – warsztaty dr Bartosz Kuświk
09:45-10:00 przerwa kawowa
10:00-11:30 „Barwy nieobojętne”. Metody nauczania wątkowego w praktyce edukacji muzealnej – warsztaty Muzeum Piłsudskiego
11:30-13:00 Dlaczego Hitler wygrywał? Skąd sukcesy totalitaryzmu? – warsztaty Zofia Fenrych
13:15-13:45 przerwa obiadowa
13:45-15:15 Rola Józefa Piłsudskiego w kształtowaniu się państwa polskiego w XX w. – wyjście do Muzeum Piłsudskiego (dla chętnych)
15:15-15:45 przerwa kawowa
15:45-17:15 „Widzisz co chcesz (masz) zobaczyć” – warsztaty dr Marcin Krzanicki
17:30-19:00 Bohaterowie ‐zawsze podobni, ale nie zawsze tacy sami. Wzorzec bohatera w starożytności, średniowieczu i XIX w. – warsztaty Jacek Konik
19:00 kolacja
dzień trzeci, 21 lutego, czwartek
08:00 śniadanie
08:30-10:00 „U progu Polski Ludowej” – Agnieszka Jaczyńska
10:00-10:30 przerwa kawowa
10:30-12:00 Polacy wobec mniejszości narodowościowych w II RP – warsztaty dr Michał Sempołowicz
12:15-13:45 „Dajmy szansę pokojowi”. Obyczajowa i polityczna rewolucja lat 60. XX wieku – warsztaty Monika Koszyńska
13:45 zakończenie szkolenia, obiad